Ketogen kosthållning är kan vara komplicerat men är ändå simpelt.

Håll nere på kolhydraterna, öka på med fett och ha en bra balans med protein! Det svåra, gör det över tid med en omvärld av frestelser.

Notera: Denna artikel uppdateras löpande efter nya insikter och när nya infallsvinklar tillkommer.

Vad betyder Keto?

Förenklat syftar namnet Keto på att när kroppen inte får tillräckligt med kolhydrater skapar kroppen ett eget substitut, ketoner, som används istället för kolhydrater. Därav Keto diet!

Hur du uppnår du det ketosis?

Varje individ kommer in i ketos lite olika beroende på vilka förutsättningar den personen har. För skribenten hos Björnkult brukar det ta 7-10 dagar att hamna i Ketos och det blir enklare och går snabbare för varje ny cykel.

Enkla riktlinjer:

  • ca 25 gram kolhydrater / dag – strikt keto
  • ca 50 gram kolyhdrater / dag – avslappnad keto

Livsstilsförändring

BjörnKult förespråkar en hälsosam livsstil som till största mån exkluderar vad vi idag vet är skadliga livsmedels så som socker, mjöl, halv och hel-fabrikat. Bara genom att göra detta har du kommit en lång bit påvägen till en hälsosam livsstil och steget för att kliva in i den ketogena världen är inte lång.

BjörnKult som självförbättringsguide förespråkar och uppmuntrar till personliga utmaningar som i förlängningen leder till en högre grad av självdisciplin och självmedvetenhet. En komponent i detta är förutom en bra kosthållning:

  • Periodisk fasta – läs mer här
  • Träning – läs mer här

Med och motgångar

Livet har alltid med och motgångar, så även gällande kosthållning och processen med att sätta nya rutiner. Specifikt rörande att gå in i en ketogen kosthållning kan man förvänta sig följande:

Vecka 1-3: hårt psykiskt och fysiskt motstånd i form av “keto-flue” och avvänjning från västerländsk sockerkost.

Vecka 4-5: Lättnad och överraskning om hur livet på andra sidan kan se ut. Den dimma som kan dunkla sinnen börjar försvinna och ett stort välmående börjar infinna sig. Dock kan det för vissa bli svårt med sömn då man ofta inte behöver sova lika mycket när kroppens inflammationer minskar.

Vecka 6 och framåt: Vardagsdiciplin och uttråkning. Vi människor blir snabbt uttråkade och den där festen med chips och godis hägrar tillsammans med alkoholhaltiga drycker. Hitta din balans där du kan fortsätta och vara social men ändå prioritera dig själv och ditt tempel.

Läs och video-tips, recept och avslutande ord

Kostdoktorn eller dietdoctor som kanalen går under nu har länge pratat om LCHF och fördelarna med mindre kolhydrater i vår kost. Se deras introduktion till Keto

Kategorier: HälsaMat

0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *